Att välja drivenhet från Raymarine

14 juli 2022

Att välja drivenhet från Raymarine

På sin mest grundläggande nivå består en marin autopilot av hjärna och muskler. Med Raymarines Evolution-autopiloter lever hjärnan inuti EV-1-givarkärnan. För att överföra hjärnans kraft till styrning måste den matchas upp till en muskel i form av en autopilot-drivenhet. 

Autopilot-drivenheten har den muskel som behövs för att styra din båt och hålla dig på rätt kurs. Vilken typ av drivenhet du behöver beror på några faktorer, inklusive vilken typ av styrsystem din båt är utrustad med och båtens deplacement. 

Raymarines Evolution autopilotsystem passar båtar med hydraulisk styrning, mekanisk styrning samt servoassisterade drev. Vi har ett brett utbud av drivenheter för att matcha nästan alla typer av styrsystem.  


Hydrauliska styrsystem

Båtar med traditionell hydraulisk styrning använder normalt en omvänd hydraulisk pump som matchar hydraulstyrsystemets kapacitet. Raymarine erbjuder pumpar med olika flödeshastighet för att på bästa sätt matcha det hydrauliska styrsystemets volym. Detta säkerställer att båten under autopilotkontroll kommer att styra med tillförsikt och inte reagera för snabbt eller för långsamt på styrkommandon. 

Om din båt har hydraulisk styrning måste du först ta reda på kapaciteten hos den hydrauliska styrcylindern som manövrerar dina motorer eller roder. Om du har en nyare båt finns denna information ofta i din båts ägarmanual eller i dokumenten för styrsystemet. Ett annat ställe du vanligtvis kan hitta är på själva styrcylindern. De flesta system har en metallplatta eller tryckt informationsskylt från tillverkarens monterad. Cylindervolymen anges antingen i kubiktum eller kubikcentimeter. Om din informationsskylt inte listar en volym gör då en anteckning om tillverkarens namn och cylindermodellnumret. Raymarine-återförsäljare kan korsreferera denna information för att fastställa volymen på din styrcylinder. 

När volymen är känd kan du matcha den upp till specifikationerna för varje pumpstorlek som Raymarine erbjuder.   Varje pump passar ett intervall. Välj den pump som motsvarar systemets volym. Rör dig inte uppåt eller nedåt i området eftersom det inte ger någon prestandaförbättring och kan göra att båten styr dåligt.


Hydrauliska linjära drivenheter

Designade för större mekaniskt styrda fartyg över 20 000 kg, består våra hydrauliska linjära drivenheter med fristående hydrauliska styrsystem av en backpump, behållare och hydraulisk domkraft. 

En hydraulisk linjär drivenhet ansluter till roderhjärtstocken via en fristående rorkultsarm. Det kan krävas tillbehör från tillverkaren av styrsystemet. En elektromagnetisk kopplingsmekanism i cylindern gör att autopiloten kan kopplas bort vid handstyrning av båten.    

En viktig förutsättning för att använda en hydraulisk linjär drivenhet är att styrsystemet kan köras bakåt. Det vill säga, när en kraft appliceras på rodret eller roderstocken, bör denna kraft kunna överföras till rörelse av kablarna eller mekanismerna som leder tillbaka till rodret. 

Hydrauliska linjära drivsystem kan generera en enorm dragkraft och måste installeras korrekt för att förhindra skador på båtens skrov, konstruktionskomponenter och styrkomponenter. Vi rekommenderar starkt att du rådfrågar en auktoriserad Raymarine-återförsäljare eller ett erfaret båtvarv när du installerar en av dessa drivenheter.


Mekaniska linjära drivenheter

Båtar med mekaniska styrsystem som segelbåtar och vissa motorbåtar kan använda ett mekaniskt linjärt drivsystem. Raymarines mekaniska linjära drivenheter ger kraftfull dragkraft, snabbhet i styrningen och tyst drift. Den linjära drivenheten monteras under däck och flyttar rodret direkt genom att trycka på båtens roderarm eller roderkvadrant.  Drivenheterna drivs av en elektrisk motor som driver ett tryck -/drag linjärt drivsystem genom en växellåda som skapar mekanisk fördel. Dessa system har också en elektromagnetisk koppling som gör att drivenheten kan frigöra ratten när båten är under handstyrning.

En linjär drivenhet ansluter till roderhjärtstocken via en fristående rorkultsarm. Tillbehörkopplingar från tillverkaren av ditt styrsystem kan behövas, och du måste kunna bakdriva styrsystemet från rodret.  I likhet med de hydrauliska linjära drivsystemen kan dessa mekaniska linjära drivsystem också generera enorm kraft under drift. Felaktig installation kan resultera i allvarliga skador på båtens skrov, konstruktionsdelar eller styrsystem. Vi rekommenderar att du rådgör med en auktoriserad Raymarine-återförsäljare eller ett båtvarv när du installerar ett av dessa drivsystem.

Den exakta linjära drivenheten du behöver avgörs av båtens förskjutning vid full last och dess motorsystem. Större, tyngre båtar kräver ett större drivsystem. Vi erbjuder en serie drivenheter för att passa båtar med varierande vikter med system för 12 V eller 24 V likström.

 

Mekaniska roterande driv enheter

Den roterande drivenheten är en annan elektriskt driven autopilot-drivenhet som kopplas till båtens mekaniska styrsystem via en kedja och ett kugghjul. När den är inkopplad kopplar rotationsdriftens kugghjul in sig i båtens styrning för att hålla den på rätt kurs. När den är i beredskap kopplar en elektromekanisk koppling bort den roterande drivenheten för enkel handstyrning. Den enastående utformningen av Raymarines roterande drivenheten ger smidig, kraftfull autopilotstyrning med tyst drift. 

Den exakta roterande drivenheten du behöver avgörs av båtens förskjutning vid full last och dess motorsystem. Tyngre båtar kräver ett tyngre drivsystem och vi erbjuder drivenheter för system med både 12 V och 24 V likström. 

När du planerar en installation av en roterande drivenhet måste du inspektera båtens aktuella inställning av styrkedjan för att avgöra var drivenheten ska placeras, och vilken storlek på drivenheten som behövs för att koppla in den i båten.


Drivenheter för drev

Raymarine erbjuder också autopilot-ställdon för drev som fungerar med många populära inombords -/ utombords framdrivningssystem (I/O) från Volvo Penta, Mercruiser, Yamaha och OMC som använder servostyrning. Denna elektriskt aktiverade drivenhet monteras längs relingen eller akterspegeln på båten och arbetar direkt med I/O-drivenhetens styrställdon.


Vad händer härnäst? 

När du har valt lämplig drivenhet för din båt matchar du den drivenheten med en kompatibel Evolution autopilot Actuator Control Unit (ACU). ACU ger ström till drivenheten och ansluter även till de andra pilotkomponenterna, inklusive EV1-givarkärnan, styrhuvuden, kartplottrar, instrument etc. 


Ta reda på mer

Kolla in varje enhets produktsida för att se mer information och specifikationer.