Raymarine följer med Juho Karhu på hans arktiska äventyr

Raymarine följer med Juho Karhu på hans arktiska äventyr

Alaska är en av de mest spektakulära platserna att segla på.

söndag - 20 augusti 2023

Hej från Alaska! Det har varit en fantastisk sommar, inte bara att segla utan också att njuta av havet, men hur hamnade vi här?

I våras för ett år sedan köpte min flickvän Sohvi och jag en lite sliten Garcia Nouanni aluminiumbåt från San Francisco, California. Den tidigare ägaren hade misslyckats med att restaurera denna på grund av sjukdom, och båten hade legat vid kajen i 15 år. Däcket var täckt av mossa och trädplantor, och två påsar med gamla fågelbon och döda småfåglar hittades inuti storseglet över bommen.

Efter 5 månaders arbete döpte vi om båten till "Snow" och satte kurs mot Alaska i oktober 2022, där vi ville tillbringa vintern. Provseglingen av båten skippades helt i brådskan och vi tänkte göra den på öppet hav...

Juho Karhu

USA: s västkust är en mycket dålig plats, särskilt på hösten, men vädret gynnade oss. Efter cirka 550 sjömil märkte vi dock problem med rorkulten, och den gamla autopiloten började krångla. Vi körde från Columbia-flodens mynning till Astoria-varvet. Problemen åtgärdades och vi bytte autopilot till en Raymarine EV-100, samma serie som vi redan hade provat på den tidigare båten. Vid den här tidpunkten började vi också slutföra installationen av vår övriga Raymarine-utrustning (lista i slutet av den här berättelsen).

Väl utanför USA: s västkust och på Kanada övergår segling från öppet vatten till mer skyddade förhållanden. Här börjar den så kallade "Inside Passage" till Alaska, en sträcka på ungefär 900-mile med öar i norr. Efter att ha lämnat västkusten på Avona drog vi en lättnadens suck och tillbringade julen i ett kraftigt snöfall i Kanada, förankrade i en skyddad vik strax norr om Vancouver.

Inre passage

Sträckan tillryggaläggs inte så fort när man seglar Inside Passage, eftersom vi inte ville göra resan på natten på dessa inre vattenvägar på grund av sinkholes, kraftigt tidvatten och i övrigt bara riktigt otäckt vinterväder. Så vi var inte i Alaska förrän i februari 2023. Men den riktiga festen började inte förrän en månad senare, när vi åkte ännu längre norrut till Glacier Bay National Park. Här kunde vi i soligt väder för första gången åka skidor direkt från vår ankarplats till bergen som bara väntade på oss. Detta är vad vi hade kommit för!

Nu övergår sommaren i Alaska till höst, och vi har hunnit vandra och upptäcka vilda djur. Vi har till exempel sett björnar, både från båten och på anmärkningsvärt nära håll i skogen. I det senare fallet blev björnen mer skrämd än vi och sprang iväg med en duns. Sedan naturligtvis det obligatoriska fiskesnacket; fiskebalansen har öppnats och förutom den grundläggande torsken har vi hittills fångat tre olika typer av lax från båten (coho, sockeye och pink). Pink salmon är känd i Finland som den ökända puckellaxen, men det är en bra fisk att äta när den fångas till havs. Förra veckan landade vi också vår första riktiga hälleflundra.

Juho Karhu

Nordvästpassagen

Alaska är en av de mest spektakulära platserna och kusten och skärgården är enorm. Vi kommer att tillbringa ytterligare en vinter här, och nästa sommar kommer vi att försöka segla längs Nordvästpassagen till Grönland.

Nordvästpassagen börjar med att man seglar norrut genom Berings sund och Tjuktjerhavet och sedan svänger "höger", dvs. österut. Det är här den mest utmanande delen av resan börjar, att försöka klämma sig mellan havsisen som sträcker sig från nordpolen och arktiska Alaska och Kanada till Baffinbukten intill Grönland. Det är en svindlande lång resa på cirka 4.000 nautiska mil (7 500 km), och du måste klara av den snabbt. Havsisen öppnar sig vanligtvis (om den hinner öppna sig) i början av augusti eller slutet av juli, men temperaturerna sjunker till fryspunkten och ny is börjar bildas redan i september. 

Dessutom finns det få bosättningar eller serviceinrättningar längs vägen, så båten och besättningen måste vara välutrustade. Det finns alltid en risk att misslyckas när man försöker sig på Nordvästpassagen, och även om det genomsnittliga istäcket i Arktis minskar, öppnas inte passagen tillräckligt för fritidsfartyg varje år.

Förberedelserna för Nordvästpassagen har redan påbörjats och vi välkomnar dig att följa resan både här på Raymarine's blogg och på YouTube och Facebook.

Juho's elektronikpaket från Raymarine omfattar

  • EV-100 autopilotsystem (ACU-400 och linjärt ställdon av typ 2)
  • Axiom Pro och Axiom Plus displayer för sjökort.
  • Ray90 VHF och AIS700
  • Quantum 2 radar
  • CAM210-kamera i toppen av masten
  • DST810 sensor (logg, djup, vattentemperatur)
  • Självavstämd, löstagbar Element 9 skärm med Fishfinder (för fiske)