Anton Östlund

Anton Östlund

Raymarines försäljningschef i Sverige

Vi presenterar Anton Östlund, Raymarines försäljningschef i Sverige.

Anton har seglat sedan barndomen men främst i form av nöjessegling med familj och vänner tills han var i 20-årsåldern. Han började därefter tävla i olika båtar med mer seriösa team och högre ambitioner.

Anton Östlund

Anton älskar det lagarbete som big boat racing innebär. Insikten att varje besättningsmedlem har sin egen men superviktiga uppgift, och att allt måste klaffa perfekt för att det ska gå bra, skapar en härlig och stärkande känsla. Kombinationen av taktik, strategi, segeltrim, styrning och hur man hanterar båten bidrar till teamets framgång. Det är också fantastiskt hur teamet planerar och övar varje steg under en manöver för att optimera prestandan.

Lagarbetet och komplexiteten i en framgångsrik tävlingssegling exemplifieras av Antons roll som trimmer med ansvar för båtens hastighet. Hans beroende av tillförlitliga data från instrumenten är utmanande eftersom han ständigt förfinar sin dokumentation på TWA-vinklar, båtens målhastighet och sjökort. Det kan vara riktigt komplext och är ändå bara en liten del av vad som krävs för att lyckas.

Anton Östlund

En höjdpunkt i Antons racingkarriär kom när han slutade tvåa i sin klass på Gotland Runt 2022 och tog med sig sin 7-åriga son upp på scenen för prisutdelningen i Sandhamn utanför Stockholm. Det var ett stort ögonblick för Anton, och med tanke på hur charmiga barn kan vara med att överglänsa sina föräldrar, är Anton inte säker på om hans son var lika exalterad som han själv var!

Förutom tävlingssegling gillar Anton fortfarande att segla i Stockholms skärgård eller att chartra en båt i Medelhavet.

Anton har seglat många olika båtar, bland andra Dufour 34, FarEast 28R och en Farr40, allt sedan 2017, vilket ger honom stor förståelse för hur Raymarines produkter kan användas i en mängd olika båtar. Hans seglingserfarenhet kommer också väl till pass under Raymarine2Star-regattan när han livestreamar tävlingen från start och kommenterar teamen, strategi och väderförhållanden för Raymarines sociala mediekanaler.