Raymarines ambassadör Giancarlo Pedote ger sig ut på Route Du Rhum som förberedelse inför sin andra Vendée Globe

Runt södra halvklotet på extrema breddgrader, guidad av Raymarine


Fareham, Storbritannien - Giancarlo Pedote, den framgångsrika kappseglaren från Florens i Italien, är redo att ta sig an Route Du Rhum som förberedelse inför en av världens tuffaste kappseglingar, Vendée Globe.

Han började sin professionella bana 2007 i Mini 6.50-klassen och deltog i Champion de France Promotion Course au Large en Solitaire och kom på första plats vid två tillfällen i Mini 6.50-rankingen. Han tilldelades italienska Sailor of the Year 2013 och 2015 och vann Transat Jacques Vabre i Multi 50 år 2015.

År 2020 uppfyllde han sin dröm genom att delta i sin första Vendee Globe. Han var den enda italienaren som deltog i den nionde upplagan och han slutade på åttonde plats. I år har han redan genomfört ett antal ensamkappseglingar, däribland Guyader Bermudes och Defi Azimut, som en del av hans krävande schema inför den ultimata kappseglingen, Vendée Globe. ”Vendée Globes rutt är mytisk, vilket inbegriper att segla jorden runt på södra halvklotet och möta de svårigheter som är typiska för dessa extrema breddgrader. Jag jobbar på att segla världshaven igen med mer erfarenhet och beslutsamhet, och för att berätta en ny historia”, säger Giancarlo.

Ombord på sin Imoca 60, som heter Prysmian, har Giancarlo en mängd elektronik för högpresterande segling. ”De som deltar i Vendée Globe vet att vägen är farlig och att det finns många komponenter som spelar in: Meteorologi, fysisk och mental uthållighet samt förmågan att möta det oväntade. Att ha ett system ombord som är tillförlitligt i så krävande och föränderliga förhållanden är avgörande vid ensamsegling. Jag valde att arbeta med Raymarine eftersom varumärket varje dag tänjer på gränserna för att alltid hitta den bästa lösningen.”

I systemet ombord ingår Raymarine Quantum 2-radar, med dopplerteknik för undvikande av kollision. Denna CHIRP pulskompressionsradar ger överlägsen målmedvetenhet på både långa och korta avstånd. Med hjälp av avancerad dopplerbearbetning markerar systemet omedelbart rörliga föremål som radarn fångar upp och färgkodar dem för att ange om de rör sig mot eller från dig. Quantum med doppler gör det enkelt att urskilja potentiellt farliga mål när man navigerar i hårt trafikerade farvatten, vilket är av största vikt för säkerheten. Ombord finns också AIS700, ett AIS-sändar/mottagarsystem klass B, vilket innebär att det inte bara tar emot vad andra fartyg sänder, det sänder också uppgifter om din egen båt så att du kan ses i andra fartygs system för att ge förbättrad situationsmedvetenhet. På förarplatsen finns Axiom-displayen på 9 tum och i70 multifunktionsinstrument, den stora 4-tumsskärmen ger utmärkt sikt och gör att du kan se AIS-mål och andra viktiga data. Prysmian är också utrustad med tre CAM210 IP marina HD-kameror. Giancarlo använder de två kamerorna monterade på däck (babord och styrbords sida) för att kunna övervaka storseglet utan att behöva gå ut, vilket är särskilt viktigt i Big South, där utomhustemperaturen är mycket låg och sjöförhållandena är extremt tuffa. Med hjälp av kameran på masten kan han övervaka storseglet, även nattetid, tack vare IR-lysdioderna.

Carlo Baj, Country Manager, Raymarine Italy, säger: ”Vi är mycket glada över att stödja Giancarlo i hans förberedelser inför seglingens Mount Everest, Vendée Globe. Med ett krävande kappseglingsschema under så tuffa förhållanden är det avgörande med ett tillförlitligt elektroniksystem som erbjuder förbättrade säkerhetslösningar.”