Case study: Sunseeker Superhawk 40, elektronikuppgradering

Tack vare ett system med den senaste inbyggda elektroniken för navigering till sjöss och situationsmedvetenhet från Raymarine, har den nästan 20 år gamla motorbåten väckts till liv igen.

Christian Moore, båtmäklare från Poole i Storbritannien, känner väl till millenniumskiftets Sunseekers. Kanske inte så förvånande, i hans jobb ingick att sälja dem: ”Jag sålde den här Sunseekern när den var ny och minns den eftersom den första ägaren beställde en ovanligt lång specifikation till den. Den har Trimax ytpropellrar och andra tillval som gör den till en synnerligen välpresterande båt, och när den nyligen kom ut till försäljning var jag bara tvungen att köpa den”, säger Christian.

Men båten, som Christian tänker döpa om till Sceptre, krävde arbete för att, kärleksfullt, nå upp till modern standard. Ommålat skrov, retrim, däck av syntetisk teak, förstklassig ljudinstallation och nya kapell fick ganska snabbt utsidan i ordning, men instrumentpanelen, med den gamla kartplottern som skulle föreställa vara av valnöt, flagnade rejält och instrumentskärmarna korsades av olycksbådande horisontella linjer. Den gamla instrumentpanelen var också konfigurerad så att den inte skulle kunna hysa moderna, större displayer.

Christian gillar att göra saker och ting grundligt, så med samma driv som fick honom att få skrovet professionellt ommålat i stället för att klä det med vinyl, satte han igång med att få instrumentpanelen omgjord av (äkta) kolfiber. Christian gick raka vägen till sin kompis Mark Porter, som han känt sedan de bägge var elektroniklärlingar och som nu driver företaget Seacraft Marine i Poole som specialiserar sig på marin elektronik. Förutom att leverera det moderna Raymarine-kittet, kunde Seacraft Marine skapa en modern platt instrumentpanel av kolfiber i flera lager på en glasskiva vilket gav en mycket prydligare och modern känsla.

Mitt på Sceptres instrumentpanel finns AXIOM+ 12 RV 12-tums kartplotter med Realvision 3D. Kartplottern, infälld i panelen, kan utökas så dess förmågor kan växa efter hand som de behövs. Den stödjer Raymarines hela utbud av tillbehör, och standardanslutning till Wi-Fi och Bluetooth ger tillgång till de senaste Raymarine-apparna för surfplattor och smartphones.

Dessutom har båten en andra, infälld, AXIOM+ 7 kartplotter (tyvärr fick den tilltänkta AXIOM+ 9 inte plats), som har specificerats så att den mindre skärmen kan användas för ett enda viktigt jobb under gång, till exempel som helskärms radardisplay medan den andra större MFD:n, intill ratten, kan utnyttjas mer aktivt för att skrolla mellan olika funktioner och överlagringar.

Eftersom det rör sig om en högpresterande båt, med kryssningshastigheter på drygt 40 knop, har Christian också lagt till en horisontellt monterad RMK-10 knappsats. Kartplottrarna kan då manövreras från närmare ratten, med distinkta knapptryckningar, istället för att helt förlita sig på displayens pekfunktion. Med 40 knop genom Engelska kanalen kan det vara tämligen svårt att styra fingret exakt på pekskärmen!

Superhawk är utrustad med FLIR 232 värmekamera för användning i mörker, tillsammans med en CAM220 IP robustare, nätverksansluten HD-videokamera (kupol) som håller ett öga på motorrummet. Bägge kamerorna är helt integrerade med MFD:erna.

M232-kameran, pan-and-tilt, är en av FLIRs minsta marina värmekameror och passar utan problem på Superhawks helt omkonfigurerade radarbåge. M232-kameran, med en upplösning på 320×240, förbättrar säkerheten genom att avslöja båtar och hinder nattetid. Christian planerar visserligen inte några omfattande nattliga turer med båten, men gillar att, om det skulle behövas, säkrare kunna ta sig in i hamnar i skymningen tack vare de intelligenta värmeanalysverktygen hos FLIR ClearCruis™. ClearCruise™ avger ljudsignaler och visuella varningar när annat än vatten, t.ex. båtar, hinder eller sjömärken dyker upp i omgivningen.

Nyckeln till denna teknik är Raymarines AR200 Augmented Reality Stabilisation Module. AR200 är en AR-sensor (förstärkt verklighet) som består av en GNSS-mottagare (Global Navigation Satellite Systems Receiver) och en AHRS-sensor (Attitude and Heading Reference System). AR200 skickar uppgifter om position, kurs, hävning och rullning till Axiom multifunktionsdisplayer.

En Raymarine Quantum2 Doppler-radar är också ett praktiskt tillskott ombord när det handlar om situationsmedvetenhet vid höga hastigheter. Engelska kanalen är känd för sin täta båttrafik, och målbearbetning med doppler identifierar och färgkodar direkt rörliga radarkontakter för omedelbar igenkänning och risken för kollision minskar. Quantum 2 har också manuella och automatiska MARPA-lägen, ännu ett effektivt sätt att spåra farliga mål. Till skillnad från den ursprungliga Raytheon-radarn som togs bort från båten, startar Quantum 2 upp och är redo på några sekunder, och skannern på radarbågen väger mycket mindre. Quantum 2 väger upp till 50 % mindre än jämförbara magnetronradar. I kombination med båtens Raymarine AIS700, ett system med sändare/mottagare för automatisk identifiering (AIS), klass B, är det svårt att föreställa sig att en potentiell kollisionsrisk kan smyga under radarn, så att säga. AIS700, i sin egenskap av AIS-sändare/mottagare klass B tar inte bara emot sändningar från andra båtar, den sänder även ut den egna båtens uppgifter, och ger därmed dubbelt skyddslager mot kollision.

När det gäller kommunikationsutrustning har Christian försett båten med Ray 90 VHF Black Box. Det betyder att VHF-radions huvudenhet är gömd utan att synas, med bara ett kompakt handset på förarplatsen, vilket ytterligare minskar belamringen på instrumentpanelen.

Det moderna Raymarine-kittet är helt och hållet plug and play, så installation och inställningar av kittet tog bara en vecka för Seacraft.

Christian kunde inte vara med imponerad av den övergripande effekten av den här uppgraderingen av den marina elektroniken ombord på båten: ”Jag har lovat mig själv en sådan här båt i många år. Sådana här båtar byggs knappast nu för tiden, och om de byggs skulle de vara för dyra att ha råd med. Värdet stiger i takt med att köpare inser hur charmiga och sällsynta de är, och bra exemplar är svårt att hitta. Med det i åtanke är investeringen i att ställa dem i ordning enligt modern standard väl värd att göra, och av alla de områden som kan moderniseras är elektronikpaketet det mest slående. Den kritiska förmågan att veta var jag befinner mig, var de potentiella farorna finns och vilka andra båtar jag har i närheten har förvandlats. Tack vare delad skärm och överlagringar, tillsammans med stegvisa förbättringar som till exempel CHIRP-radar och värmekamera, finns omfattande information mycket snabbt på förarplatsen.”

”Det mest överraskande är att allt är så prydligt och kompakt. Virrvarret av sladdar och kablar som Seacraft plockade bort bakom den gamla instrumentpanelen har ersatts med enkel plug and play, ryggraden i modern kabeldragning. Själva instrumentbrädan är också mycket renare. Eftersom MFD:erna gör så mycket av jobbet, och som namnet antyder är så multifunktionella, har förarplatsens tilltalande utseende och känsla förvandlats till det bättre och är inte längre belamrad med diverse omaka utrustning som sällan används. Att ha mer information snabbare tillgänglig för rorsman är superbra, inte bara för vyn från förarplatsen och båtens utseende, det är ett mycket säkrare sätt att färdas i en snabb båt.”